Derfor er ERP og CRM Så Udbredte i Dagens Virksomheder
Denne artikel handler om ERP, som er det den berømte tilgang til planlægning af virksomhedens ressourcer, og det markedsføringssystem for forretningen kaldet et CRM, som førstnævnte er funktionelt forbundet med et. CRM bliver i daglig tale kaldt for ”kundeforvaltning”.
ERP er et softwarebaseret forretningsprogram, der bygger på effektiv ressourcestyring og analyse til effektiv dataindsamling. Dynamics Nav er nok det mest kendte ERP program herhjemme. Hovedaktiviteten i ressourceplanlægningen afhænger af virksomhedstypen, men omfatter ting som sporing af ordrer, levering af kundeservice, interaktion med leverandører, lagerbeholdning, indkøb af varer og produktplanlægning. Disse hovedfunktioner er gavnlige for at sikre, at din overordnede forretningsplanlan opnås.
CRM, eller kundeforvaltning, er den forretningsstrategi, der opretholder stærkere relationer gennem vigtige kundegrupper. Denne strategi bygger forretninger op omkring relationer. For at opnå en forbedret kundeoplevelse, samt raffineret markedsføring, skaber kundeforvaltningen mulighed for at foretage en analyse af dine kunder, teknologi og infrastruktur.
ERP og CRM systemer hænger faktisk ganske tæt sammen. Det er meget vigtigt at de to dele kommunikerer effektivt til hinanden, for at kunne høste deres individuelle fordele. Der er en sammenhæng mellem virksomhedernes ressourceplanlægning og kundeforvaltning i form af ligheder i analyse og dataindsamling. Faktisk kan en bred software applikation nemt dække begge behov. ERP systemet bruger derudover data for at forbedre virksomhedens driftseffektivitet, mens kundeadministration sørger for, at indtægterne stiger og du kan der betjene kunderne bedre. Det er ret effektivt, når du bruger begge programmer sammen, og du kan få fantastisk godt resultat, ved at kombinere de to stykker software.
Der mange fordele ved at bruge disse to strategier i din virksomhed. Her er nogle af fordelene, som du kan forvente:
- Operationelle fordele: De driftsmæssige fordele ligger i en reducering af virksomhedernes ressourceplanlægning og kundeforvaltning. Den tid, du bruger til behandling af dokumenter og lønninger kan eksempelvis skæres drastisk ned eller helt automatiseres. Det letter også de forskellige operationer, der føres af de forskellige afdelinger.
- Ledelsesmæssige fordele: Der kan også være ledelsesmæssige fordele, i det en leder kan finde virksomheden mere overskuelig, når der kan holdes øje med tilstanden takket være ERP og CRM systemerne.
- Omkostninger: Når det kommer til udgifterne, behøver du ikke at bekymre dig, fordi virksomhedernes ressourceplanlægning og systematiserede kundeforhold medfører mindre omkostninger. Du kommer altså til at bruge mindre penge ved hjælp af det integrerede system.
Forståelse for de ovennævnte fordele kan hjælpe dig med at forstå ERP og CRM systemet godt, og vil også hjælpe dig med at bruge strategien korrekt.
Virksomheder af alle størrelser har mange vigtige beslutninger der skal træffes hver eneste dag, som har indflydelse på fremtidig planlægning og vækst i omsætningen. Ved at bruge ERP og CRM systemer kan disse beslutninger kan gøres meget lettere. Systemerne indsamler, organiserer og leverer rapporter om vigtige data, som en virksomhed har brug for at lave nøgleplaner på kort og på lang sigt.